Estakada już otwarta!

Estakada już otwarta!

Dzisiaj w samo południe uroczyście została otwarta estakada tramwajowa łącząca ulicę Wielicką i Lipską.

W wydarzeniu wzięli udział włodarze miasta, przedstawiciele wykonawcy, odpowiedzialni za inwestycje urzędnicy oraz liczni przybyli mieszkańcy. Najbardziej emocjonującą częścią programu był przejazd najdłuższym tramwajem w Polsce - 43 metrowym "Krakowiakiem" po najdłuższym tego typu wiadukcie w kraju.

Zanim na estakadę weszli samorządowcy, urzędnicy i pozostali piesi, estakada została przetestowana przez rowerzystów. Inauguracyjny przejazd odbył się o 10.45 i  z tego co nam wiadomo zakończył się sukcesem. W końcu dzięki nowej trasie rowerzyści zyskali doskonałe połączenie między dwiema częściami dzielnicy, w tym m.in. dojazd do jednej z największych atrakcji Podgórza - Zalewu Bagry.

W zasadniczej uroczystości wziął udział m.in. Prezydent Jacek Majchrowski oraz jego zastępca Tadeusz Trzmiel, Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Podgórze Jacek Bednarz, radni miejscy i dzielnicowi, dyrektorzy ZIKiTu oraz pracownicy firmy dyrektor polskiego oddziału Mota-Engil - wykonawcy estakady. Prezydent złożył podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w inwestycję oraz wręczył pamiątkowe statuetki w kształcie estakady. Od Dyrektora portugalskiej firmy Prezydenci Jacek Majchrowski i Tadeusz Trzmiel, Przewodniczący Jacek Bednarz oraz pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu otrzymali piękne duże zdjęcia estakady z lotu ptaka. 

Niewątpliwie najciekawszą częścią wydarzenia był przejazd przez estakadę najnowszym nabytkiem krakowskiego MPK. 43-metrowy tramwaj dostarczony przez bydgoską firmę PESA to najdłuższy tramwaj w Polsce, i pierwszy z serii 36 zamówionych "Krakowiaków". Podróż do pętli Mały Płaszów i z powrotem cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Nowy tramwaj i estakada spisały się bez zarzutu. Podobnie był kilkadziesiąt minut później gdy tramwaj wyruszył w kolejną podróż na Kurdwanów, z którego powrócił przez estakadę na płaszowską pętle. Już od jutrzejszego dnia z tramwaju i estakady korzystać będą pasażerowie stałych linii tramwajowych. 

Niestety nie wszystkie zdarzenia, które miały miejsce dzisiaj podczas otwarcie inwestycji miały optymistyczny wydźwięk. Licznie przybyli z transparentami mieszkańcy pobliskich bloków i kamienic protestowali przeciwko zalewaniu ich domów. Wręczając podpisaną petycje żądali od Prezydenta rozwiązania problemu związanego z zalewaniem ich nieruchomości. Przypomnijmy, że 16 sierpnia ulewne opady deszczu spowodowały największe w historii tego terenu podtopienia budynków i samochodów. Problem zalewania tej okolicy istnieje już od kilkudziesięciu lat. Prezydent zapewnił pikietujących, że problem zostanie rozwiązany w możliwie najszybszym czasie, a pierwsze prace związane z budową nowego kolektora zostaną wykonane już w 2016 roku.

Udogodnienie czeka też pasażerów pociągów, którzy z dworca w Płaszowie będą mogli wyjechać windą na estakadę i przesiąść się na tramwaj. Poza tym wszystkim, konstrukcja jest niezwykle efektowna. "Mało jest w Polsce estakad, które budowane są w technologii podwieszanej. Podczas podróży można więc liczyć na miłe wrażenia" - kończy Wiesław Biernat.Estakada Lipska-Wielicka
- długość: ok. 600 m
- długość całego nowego fragmentu torowiska: ok. 1400 m
- szerokość: ponad 9 m
- wysokość pomostu: 12-15 m
- wartość inwestycji: ok. 150 mln zł (ponad 50 proc. pochodzi z UE)
- linie tramwajowe: 9, 11 i 50
- ścieżka piesza i rowerowa
- połączenie z dworcem w Płaszowie (winda oraz schody)