Edukacja, planowanie przestrzenne, problemy z odorami, ale też remonty dróg, budowa chodników, czy… niewygodne hamaki nad Bagrami. To tylko część tematów, które zgłaszali mieszkańcy podczas otwartego spotkania z prezydentem Aleksandrem Miszalskim, które odbyło się 12 grudnia w Klubie Płaszów.
Na "ławce dialogu" obok Prezydenta Aleksandra Miszalskiego usiedli jego zastępcy: Stanisław Mazur, Łukasz Sęk oraz Stanisław Kracik. W dyskusji wspomagali ich dyrektorzy Wydziałów Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskich jednostek organizacyjnych.
W pierwszej części spotkania Prezydenci odpowiadali na wcześniej przygotowane przez Radę Dzielnicy XIII pytania poruszające najważniejsze dla Podgórza kwestie. W drugiej części głos został oddanym mieszkańcom, którzy poruszyli różnorodne, mniejsze i większe problemy.
Dotyczyły one:
- Edukacji. Chcieliśmy poznać plany dotyczące zaspokojenia potrzeb oświatowych w dynamicznie rozwijającej się dzielnicy, borykającej się głównie z brakiem miejsc w szkołach. I właśnie na szkołach skupiła się odpowiedź. Usłyszeliśmy o planowanych i już realizowanych działaniach - wykorzystaniu pomieszczeń Klubu Płaszów, zakupu pomieszczeń na potrzeby szkoły w inwestycjach deweloperskich przy ul. Myśliwskiej, budowie szkoły na ul. Grochowej oraz szkoły przy ul. Dekerta/Portowej. Po oddaniu tych inwestycji, sukcesywnie nastąpi korekta obwodów dla szkół Zdaniem urzędników te działania powinny poprawić sytuację.
- Centrum Sportów Zimowych. Ten duży projekt po raz kolejny musiał ustąpić miejsca innym, bardziej priorytetowym inwestycjom. Dużym problemem jego realizacji jest koszt, ostatnia wycena to 120 mln zł. Oznacza to, że centrum w planowanych kształcie nie będzie realizowane. Jest jednak pomysł, aby zrealizować je częściowo, tak aby zaspokajało najważniejsze potrzeby lokalnej społeczności - basen (koszt. ok. 40 mln zł), może lodowisko (ok. 25 mln zł). Pozwoli to w skali miasta zrealizować więcej mniejszych inwestycji.
- Biblioteki. Tu Prezydent miał dobrą informację - do projektu budżetu (w ramach autopoprawki) została wpisana budowa filii Biblioteki Kraków przy ul. ks. Stoszki. Inwestycja będzie zrealizowana do 2027 roku.
- Budowy dróg i chodników (ulice: Płaszowska, Szafrana, Łutnia, Rączna). W projekcie budżetu (autopoprawka) znalazła się jedynie ul. Płaszowska. Urzędnicy poinformowali, że trwa ustalanie listy priorytetowej, tak aby ustalić kolejność budowy lub remontów kolejnych inwestycji.
- Uciążliwości odorowych i przyszłości terenów przemysłowych. Koncepcję tzw. Nowego Miasta, Rada Miasta odrzuciła w 2023 roku, jednocześnie zobowiązała Prezydenta do przeprowadzenia konsultacji. W tej chwili opracowywane są dwa dokumenty, które dadzą odpowiedź na to pytanie tj. Strategia Rozwoju Miasta oraz Plan Ogólny. W kwestii odorów cały czas odbywają się wielostronne spotkania mające na celu opracowanie i wdrożenie rozwiązań. Najbardziej zaawansowane w tej kwestii są Wodociągi Krakowskie, które będą realizować hermetyzację oczyszczalni. Przygotowana zostanie nową mapa odorów, praktyczny plan ze wskaźnikami oraz opracowany zostanie ustandaryzowany system informowania o odorach i reagowania na problem.
- Planowania przestrzennego. Plan miejscowy “Rybitwy - rejon ul. Strażackiej oraz. “Biskupińska” to kolejna kwestia, o którą byli pytani przedstawiciele miasta. Oba plany są na podobnym etapie tj. sporządzania koncepcji, która niedługo trafi do komisji planowania przestrzennego. Publiczne wyłożenie planowane jest w drugim kwartale 2025 roku, a w trzecim uchwalenie planów. Ze strony Rady zwróciliśmy uwagę, na pozytywną zmianę, która zaszła w procesie sporządzania planów - tj. organizacji spotkań z Radnymi w terenie na początku prac. Podkreśliliśmy też potrzebę zaprojektowania w planie “Biskupińska” odpowiedniej strefy buforowej wokół oczyszczalni ścieków.
- Zieleni: Park Kolejowy i wykup terenów zielonych. Usłyszeliśmy, że Park Kolejowy jest jednym z ważniejszych zadań Zarządu Zieleni Miejskiej, także część podgórska. Na finiszu jest dokumentacja projektowa na odcinek od kładki pieszo rowerowej przy stacji PKP Kraków Zabłocie, aż po ul. Powstańców Wielkopolskich przy Muzeum Podgórza. Zadanie będzie realizowane na wiosnę 2025 roku, finanse są zabezpieczone. Zakres przewiduje ścieżkę rowerową, oświetlenie i małą architekturę - odpowiadał dyrektor ZZM. W kwestii wykupu terenów zielonych - w budżecie jest na to 6 mln zł. Kontynuowany będzie wykup działek przy Zalewie Bagry Wielkie i Stawie Płaszowskim. Realizowane będzie również połączenie Parku Rzecznego “Ogród Płaszów” z bulwarami Wisły.
- Linii tramwajowej w kierunku S7 i osiedla Złocień. Wbrew pojawiającym się przekazom miasto nie rezygnuje z tej inwestycji. W autopoprawce są środki na koncepcję tej linii - zapewniał prezydent Aleksander Miszalski. Obecnie uzgadniany jest przebieg trasy, tak aby zgrać go z projektowaną ul. Domagały, która ma finansowanie zewnętrzne. Usłyszeliśmy, że niewykluczone też jest, że zamiast tramwaju powstanie tu druga linia metra.
- Zalewania. Największy problem z zalewaniem na terenie naszej Dzielnicy ma osiedle Kabel. Tu już trwa inwestycja i będzie kontynuowana. Wyzwaniem jest też przepustowość i drożność Rowu Płaszowskiego i rzeki Drwiny Długiej. Tutaj również prowadzone są rozmowy i planowane działania, których głównym celem jest swobodny spływ wody z tych cieków do Serafy, a później Wisły. Co ważne, Magistrat zaczął wymagać od inwestorów przy realizacji inwestycji, zwłaszcza w terenach zagrożonych zalewaniem, lokalizowania przepompowni i zbiorników minimalizujących problem podtopień.
- Składu Solnego. Miasto odstąpiło od budowy Planety Lem w Składzie Solnym. Na razie artyści pozostają w Składzie Solnym, natomiast nie ma jeszcze pewności, czy to będzie rozwiązanie docelowe. Budynek wymaga dużych nakładów finansowych. Prowadzone są rozmowy. Na pewno nikt siłą artystów ze Składu Solnego nie wyrzuci. Jeśli pojawiłaby się nowa lokalizacja dla społeczności, która funkcjonuje w budynku, to ewentualne przenosiny musiałyby się to odbyć za obopólną zgodą.
- Stadionów Podgórza. Zapytaliśmy o przyszłość podgórskich stadionów (Parkowa, Płaszowianka, Rybitwy) i wsparcie miasta w ich rewitalizacji. Miasto jest pozytywnie nastawione do planów ich rewitalizacji. Z-ca dyrektora ZIS podziękował Radzie Dzielnicy za zaangażowanie i współpracę w zakresie przygotowania projektów rewitalizacji. Priorytetem, z uwagi na rangę konserwatorską, będzie dawny stadion Korony na ul. Parkowej.
- Ulicy Kalwaryjskiej i Limanowskiego. To gorący temat. Oczekiwania co do zmian są różne, zapytaliśmy o to jak je pogodzić i czy są w ogóle plany rewitalizacji? Ulice te traktowane są jako jeden ciąg. Na całej jego długości, na lata 2027-2028, planowany jest remont torowiska. Pytanie o to, jaki będzie docelowy charakter tych ulic pozostaje otwarte.
Pytania od mieszkańców dotyczyły remontów ulic (Rącznej, Koszykarskiej, Szafrana, Kuklińskiego), odorów, budowy Trasy Ciepłowniczej, terenów zielonych w planach miejscowych, Zalewu Bagry (niewygodnych hamaków i śmieci po stronie kolei), infrastruktury rowerowej (brak ciągłości przejazdu pomiędzy wałami przez ul. Półłanki i Nowohucką), braku miejsc w szkołach czy też ekranów akustycznych przy trasie S7. Uczniowie 43 liceum przy Limanowskiego, które obchodzi 140-lecie istnienia (jako szkoły w tym miejscu) zwrócili się z prośbą o remont budynku szkoły, będącego zabytkiem, który jest w bardzo złym stanie technicznym.
Żadne z pytań nie pozostało bez odpowiedzi. W prostszych tematach pojawiły się deklaracje rozwiązania problemu. Część odpowiedzi daje nadzieję, że niektóre wnioskowane tematy będą miały finansowanie z Budżetu Miasta. Inne, takie jak budowa Trasy Ciepłowniczej, muszą jednak jeszcze poczekać na realizację - priorytetem jest transport publiczny i budowa trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej. W WPF są jednak zaplanowane środki na wielowariantową koncepcję Trasy Ciepłownicze, która jest pierwszym krokiem do jej realizacji.
Szczegółowe pytania i udzielone odpowiedzi znajdą się już wkrótce na stronach Krakow.pl, o czym poinformujemy.
https://www.dzielnica13.krakow.pl/wydarzenia/wydarzenia-2024/1748-z-prezydentem-miszalskim-o-problemach-podgorza#sigFreeIddf23793e5a